Puma
Początek historii marki Puma był koniec braterskiej współpracy. Adolf Dassler założył kultową firmę adidas, zaś Rudolf rozpoczął produkcję butów pod szyldem Ruda, a później Puma. Dowiedz się, jak rodzinna rywalizacja przyczyniła do gigantycznego sukcesu Pumy.
Burzliwy początek
Tuż po II wojnie światowej braterskie relacje uległy pogorszeniu. Podobno żona Adolfa poskarżyła mu się, że szwagier przezywa ją „puma”, co wywołało wielką awanturę. Czy właśnie o to tak naprawdę pokłócili się bracia? Ta zagadka raczej nie zostanie rozwiązana. Jednak czas zweryfikował, że rozstanie wyszło na dobre każdemu z nich.
Pierwsze sukcesy marki Puma
Początkowa nazywa, czyli Ruda, pochodziła od imienia i nazwiska założyciela. Jednak wybranie dzikiego kota na symbol marki lepiej oddało jej wartości i dynamikę. 1948 roku powstaje pierwszy model butów piłkarskich – Puma Atom. Właśnie w nich po raz pierwszy wykorzystano system wkręcanych kołków, który używany jest do dziś. Strategia marketingowa Pumy była prosta – w butach i odzieży tej marki mieli się pojawiać najlepsi sportowcy. W 1960 roku Armin Hary, który dotychczas biegał w butach od adidasa, poprosił o wynagrodzenie za promowanie tej marki. Adolf Dassler stanowczo odmówił, co od razu wykorzystał jego brat, oferując Hary’emu pieniądze w zamian za to, że pobiegnie w butach Pumy. Sprinter wygrał, jednak na ceremonii wręczenia medali pojawił się w obuwiu od adidasa, licząc na dodatkowy zarobek. Jak łatwo się domyślić, Adolf Dassler nie zapłacił mu za to ani grosza.
Sportowe dziedzictwo Pumy
W 1958 roku marka Puma zaprezentowała buty piłkarskie „King Eusebio”, które były uczczeniem króla strzelców mundialu 1966. Właśnie w tym modelu grali najlepsi piłkarze świata – Eusebio, Pele, Johan Cruyff, a także Diego Maradona. Prawdziwym mistrzem nie tylko piłkarskich, ale także reklamowych rozgrywek okazał się Pele. W 1970 roku na mistrzostwach świata w Meksyku piłkarz poprosił sędziego o chwilę przerwy na zawiązanie buta. Cały świat na kilka sekund przez finałem patrzył jak Pele starannie wiąże swoje Pumy. Podobno za tę reklamę zawodnik otrzymał aż 120 tysięcy dolarów. W obuwiu od Rudolfa Dasslera występowali także słynni tenisiści, koszykarze, biegacze, a nawet kierowcy. W ofercie marki znajdziemy całą kolekcję obuwia lifestyle’owego, które jest inspirowane butami zawodników F1. Puma to marka o sportowych korzeniach. Klasyczne sylwetki inspirowane obuwiem dla tenisistów lub modele w tylu retro-runningowym błyskawicznie zdobyły ogromną popularność wśród wielbicieli mody ulicznej. Wieloletnia, sportowa tradycja, duch zwycięstwa, ponadczasowy design sprawiają, że kolekcje Pumy wciąż znajdują nowych wielbicieli na całym świecie.