menu
Szukaj
Schowek Zaloguj Koszyk
×
Influencerzy modowi w Polsce

Styl rodzi się w sieci – jak działają influencerzy modowi w Polsce?

Najciekawsi, najbardziej inspirujący, najwięksi. Oto wszystko, co musisz wiedzieć o polskich influencerach modowych

Media społecznościowe mają coraz większy wpływ na to, co trafia do naszej szafy. Inspiracji szukamy na profilach swoich ulubionych twórców: podglądamy kolejne looki, sprawdzamy ich opinie i razem z nimi śledzimy najnowsze kolekcje. W ten sposób instagramerzy, youtuberzy czy blogerzy – często w bezpośredniej współpracy z markami odzieżowymi – rozpalają modową pasję setek tysięcy Polaków.

Jak wygląda krajobraz influencerów modowych nad Wisłą? W jaki sposób marki wybierają konkretne osoby, by promować swoje nowe kolekcje? Z jakim odbiorem spotykają się dziś internetowi twórcy i jak wielu z nich ma swoje własne odzieżowe brandy? By znaleźć odpowiedzi na te pytania, prześledziliśmy najważniejsze branżowe raporty i przeanalizowaliśmy profile 111 polskich modowych influencerów. Dziś styl rodzi się w sieci – zobaczcie, jak to się dzieje!

Influencerzy w Polsce i na świecie

W Polsce blisko co druga osoba, która ma dostęp do internetu, posiada konto na jednym z portali społecznościowych. Jak wynika z raportu Digital 2020, opublikowanego na początku roku przez DataReportal.com, w styczniu 2020 roku w najpopularniejszych mediach społecznościowych (m.in. Facebook, Instagram, TikTok) obecnych było ok. 19 mln użytkowników z Polski. Już tylko ta liczba pokazuje, jak ogromny potencjał ma promocja marek odzieżowych na tych kanałach. Dzięki influencerom łatwiej go wykorzystać – tym bardziej, że na całym świecie niemal 7 na 10 z nich tworzy w sieci treści związane właśnie z modą, urodą lub stylem życia.

Jak polskie firmy docierają do internetowych twórców? Z ubiegłorocznego raportu Influencer Marketing, opracowanego przez agencję marketingową Abanana, możemy się dowiedzieć, że prawie 9 na 10 marek samodzielnie wybiera osoby do współpracy. Podobnie działają zresztą brandy na całym świecie, co potwierdzają dane zebrane przez Fashion and Beauty Monitor. Nad Wisłą firmy polegają również na zbudowanych wcześniej relacjach oraz rekomendacjach znajomych z branży – robi tak blisko co czwarta marka. Nieco rzadziej odpowiedniego influencera znajdują dla nich wyspecjalizowane agencje. To odróżnia polskie brandy od zagranicznych, bo w skali globalnej to właśnie agencje są drugim najczęściej wykorzystywanym źródłem poszukiwań influencerów.

Na całym świecie wpływowi instagramerzy, youtuberzy czy blogerzy pomagają markom modowym przede wszystkim w promocji nowych linii odzieżowych oraz dystrybucji tworzonych przez nie treści. Według Fashion and Beauty Monitor to dwa zdecydowanie najważniejsze obszary strategii marketingowej, w które włączani są influencerzy. Dzięki ich pomocy łatwiej trafić do szaf z nową kolekcją lub zwiększyć zasięg starannie zaplanowanej kampanii promocyjnej.

Tytani, Osobowości i Wschodzące gwiazdy – poznajcie polskich influencerów

By przyjrzeć się, jak działają najważniejsi, najciekawsi i najbardziej inspirujący influencerzy modowi w polskim internecie, wzięliśmy pod lupę:

  • 111 profili na Instagramie,
  • 37 865 postów (Instagram: 24 343; Facebook: 9 740; blog: 3 782),
  • 13 821 komentarzy.

Polskich influencerów podzieliliśmy na cztery grupy: Tytanów, Osobowości Social Media, Mikroinfluencerów oraz Wschodzące gwiazdy*. Głównym kryterium była dla nas liczba obserwujących na Instagramie, czyli najważniejszym medium społecznościowym dla marek modowych.

W każdej grupie przyjrzeliśmy się nieco innym elementom działalności.

Tytani (ponad 200 tys. obserwatorów)

Co analizowaliśmy?

  • profil na Instagramie: rok założenia, liczba postów opublikowanych w 2019 roku, zaangażowanie odbiorców, liczba nowych fanów w 2019 roku, sentyment, odsetek pozytywnych komentarzy, najczęściej dodawane komentarze (słowa i emoji);
  • profil na Facebooku: rok założenia, liczba postów opublikowanych w 2019 roku;
  • blog: liczba postów opublikowanych w 2019 roku;
  • inne kanały promocji: vlog, profil na TikToku, własna marka modowa;
  • zasięg: sprawdziliśmy, w których województwach najczęściej wyszukuje się informacji o influencerach;
  • współpracę Tytanów z innymi Tytanami;
  • elementy działalności, za które najbardziej cenimy daną osobę.

Osobowości Social Media (od 50 tys. do 200 tys. obserwatorów)

Co analizowaliśmy?

  • profil na Instagramie: rok założenia, liczba postów opublikowanych w 2019 roku, zaangażowanie odbiorców, liczba nowych fanów w 2019 roku;
  • profil na Facebooku: rok założenia, liczba postów opublikowanych w 2019 roku;
  • blog: liczba postów opublikowanych w 2019 roku;
  • inne kanały promocji: vlog, profil na TikToku, własna marka modowa;
  • elementy działalności, za które najbardziej cenimy daną osobę.

Mikroinfluencerzy (od 15 tys. do 50 tys. obserwatorów)

Co analizowaliśmy?

  • profil na Instagramie: rok założenia, liczba postów opublikowanych w 2019 roku, zaangażowanie odbiorców, liczba nowych fanów w 2019 roku;
  • profil na Facebooku: rok założenia, liczba postów opublikowanych w 2019 roku;
  • blog: liczba postów opublikowanych w 2019 roku;
  • inne kanały promocji: vlog, profil na TikToku, własna marka modowa;
  • elementy działalności, za które najbardziej cenimy daną osobę.

Wschodzące gwiazdy (mniej niż 15 tys. obserwatorów)

Co analizowaliśmy?

  • profil na Instagramie: rok założenia, liczba postów opublikowanych w 2019 roku, zaangażowanie odbiorców;
  • profil na Facebooku: rok założenia, liczba postów opublikowanych w 2019 roku;
  • blog: liczba postów opublikowanych w 2019 roku;
  • inne kanały promocji: vlog, profil na TikToku;

* Metoda podziału dobrana na podstawie raportu The State of Influencer Marketing Launch Metrics , z uwzględnieniem wielkości polskiego rynku.

Obowiązkowy Instagram, coraz ważniejszy TikTok – influencerzy modowi w social media

Podobnie jak na całym świecie, najważniejszą platformą dla polskich influencerów modowych pozostaje Instagram. Swój profil prowadzi tam każdy twórca związany z modą, niezależnie od popularności. Nic dziwnego – Instagram, czyli medium oparte przede wszystkim na zdjęciach, to niezwykle istotny kanał dla całej branży. W kreowaniu najnowszych trendów coraz częściej zastępuje modowe magazyny.

Gdzie obecni są influencerzy modowi

Spośród najpopularniejszych influencerów modowych największa część pojawiła się na Instagramie w latach 2012-2014. To właśnie wtedy swoje profile założyły m.in. Little Mooonster 96, Maffashion, Ola Nowak czy Joanna Kuchta. Dziś każdą z nich obserwuje ponad milion osób.

Instagram to jednak nie wszystko. Drugim najbardziej znaczącym medium dla polskich modowych Tytanów jest YouTube. Swój kanał ma tam blisko 85% z nich. Dla Osobowości oraz Mikroinfluencerów i Wschodzących gwiazd znacznie bardziej istotny jest Facebook. Prowadzenie własnego fanpage’a wymaga w końcu znacznie mniejszych nakładów czasowych i finansowych niż kręcenie filmów. W tych trzech grupach swój publiczny profil na Facebooku prowadzi średnio 8 na 10 twórców, a swój kanał na YouTube – zaledwie co piąta.

W ostatnich latach coraz większą rolę w krajobrazie polskich influencerów modowych odgrywa również TikTok. To medium, którego popularność rośnie w Polsce w błyskawicznym tempie, a jego potencjał coraz wyraźniej dostrzegają kolejne modowe marki. Swój profil ma tam już 58% Tytanów (oprócz wspomnianych wcześniej twórczyń – m.in. Jessica Mercedes, Aleksandra Furka czy Ola Nowak) i prawie 40% Osobowości. Szczególnie ci pierwsi muszą czujnie obserwować zmieniający się krajobraz mediów społecznościowych, by móc dotrzeć do nowych, zwłaszcza młodszych odbiorców. Już blisko co trzeci Tytan aktywnie prowadzi konta na wszystkich czterech najważniejszych kanałach: Instagramie, Facebooku, YouTube i TikToku.

Gdzie mieszkają polscy influencerzy?

Spośród wszystkich influencerów, których profile wzięliśmy pod lupę, zdecydowana większość działa w województwie mazowieckim, przede wszystkim w Warszawie. Modową pasją prosto z centrum kraju dzieli się 41 z nich. W dalszej kolejności najbardziej „influencerskimi” regionami Polski są województwa małopolskie (11 aktywnych influencerów), wielkopolskie (9) i dolnośląskie (8). Najmniej influencerów znaleźliśmy w województwie świętokrzyskim – spośród wszystkich analizowanych przez nas internetowych twórców mieszka tam tylko jedna osoba.

Gdzie mieszkają polscy influencerzy?

Zaangażowanie fanów

By móc rozwijać swoją działalność i stawić czoła nieubłaganym algorytmom mediów społecznościowych, influencerzy muszą nieustannie angażować swoich fanów do pozostawienia like’a lub komentarza. Którym z nich udaje się to najlepiej?

Aby odpowiedzieć na to pytanie, opracowaliśmy wzór, za pomocą którego obliczyliśmy współczynnik zaangażowania. Dla każdego z analizowanych profili na Instagramie wyglądał on następująco:

[(Suma like’ów + suma komentarzy / liczba followersów) / liczba postów] x 100%

Okazuje się, że swoich odbiorców na Instagramie najskuteczniej angażuje przede wszystkim czwórka influencerów. Wśród Tytanów – Karolina Wójcik (z wynikiem 9,43%) i Aleksandra Żuraw (9,08%), w grupie Osobowości Social Media – Maks Behr (9,22%), a wśród Mikroinfluencerów – Wiktoria Waśniowska (9,11%).

Zaangażowanie na poziomie 9% to świetny wynik, bo średnia dla wszystkich 111 analizowanych przez nas instagramowych profili wyniosła blisko trzykrotnie mniej – 3,6%.

Co piszą fani na profilach swoich ulubionych influencerów? Sprawdziliśmy to, analizując komentarze pod postami na instagramowych profilach Tytanów, czyli najpopularniejszych modowych influencerów w Polsce. Okazuje się, że aż 98% z nich to komentarze pozytywne: komplementy, podziękowania, życzenia. Niektórzy influencerzy mogą pochwalić się w 100% pozytywnym odzewem – m.in. Joanna Kuchta, Tamara Gonzalez Perea, Ewelina Bochnik czy Radek Pestka.

To, jak dużą sympatią cieszą się influencerzy wśród swoich odbiorców, doskonale widać również po trzech najczęściej pojawiających się w komentarzach emotikonach.

Autorskie marki i srebrni influencerzy – czego jeszcze dowiedzieliśmy się o internetowych twórcach?

Pękający od nowych stylizacji profil na Instagramie sporej części influencerów umożliwił wypchnięcie swojej modowej pasji na zupełnie nowe tory. Okazuje się, że spośród analizowanych przez nas Tytanów, Osobowości Social Media oraz Mikroinfluencerów, blisko co piąty uruchomił własny sklep z odzieżą lub akcesoriami. Ubrania pod autorską marką sprzedają nie tylko Maffashion i Jessica Mercedes, ale również nieco mniej popularni influencerzy: Aleksandra Marzęda (StylOly), Maks Behr czy Tomasz Miler.

Choć w masowej wyobraźni „modowy influencer” to przede wszystkim młoda kobieta, nie brakuje osób, które wychodzą naprzeciw takim skojarzeniom. Wśród nich można wyróżnić choćby grupę silver influencers, czyli seniorów, którzy połknęli modowego bakcyla. Blogerzy tacy jak Krystyna Bałakier, April Style Fashion czy Styleman mają sporą grupę wiernych fanów, udowadniając w ten sposób, że moda to pasja, na którą nigdy nie jest za późno!

Skoro wiemy już, że modowy influencer wcale nie musi być młody, pora stawić czoła drugiej części powyższego stereotypu. Wśród internetowych twórców nie brakuje w końcu mężczyzn. Oprócz tych najpopularniejszych, takich jak Sebastian Chłodnicki czy wspomniany już wcześniej Radek Pestka, warto zwrócić uwagę choćby na takich influencerów, jak strażak i trendsetter Stasiu Świerk, przybliżający tajniki męskiej elegancji Jakub Roskosz czy prezentujący nieco luźniejsze stylizacje Ekskluzywny Menel.

Młodzi influencerzy pod lupą

Krajobraz modowych influencerów w Polsce staje się coraz bardziej różnorodny. Pozytywny odzew odbiorców, potencjał kryjący się we współpracy ze znanymi odzieżowymi markami i szansa na uruchomienie autorskiej linii odzieży sprawiają, że z roku na rok dołączają do niego nowi twórcy. Nieustannie trzymamy za nich kciuki – bo to między innymi dzięki nim modowa pasja dociera do coraz większej liczby Polaków!

Ciekawi, inspirujący, najwięksi. Dowiedz się więcej o influencerach modowych TUTAJ .

Powrót

NASZ SKLEP INTERNETOWY WYKORZYSTUJE PLIKI COOKIES.

Aby dostosować się do Twoich potrzeb i zapewnić maksymalny komfort korzystania ze sklepu internetowego, strona używa plików cookies w celach związanych z wydajnością usług, serwisami społecznościowymi oraz treściami reklamowymi. Przeglądając naszą witrynę akceptujesz Politykę prywatności i Politykę cookies. Chcesz określić warunkiprzechowywania lub dostępu do cookies? Możesz to zrobić w ustawieniach Twojej przeglądarki.

Galeria Marek Cookies Ok, akceptuję
[script]$(document).ready(function() { /* MP - Bug ENPSUP-12079 */ $('#js-header').mouseenter(function() { $('.zoomContainer').css('z-index', '0'); }); $('#js-header').mouseleave(function() { $('.zoomContainer').css('z-index', '100'); });});[/script]
[script]$(document).ready(function(){ $('img').each(function(i, elem){ if ($(this).attr('src') == '/media/cache/gallery_50_50/nophotoSizeer.jpg'){ $(this).attr('src', '/media/cache/gallery/rc/ewzd6tdy/nophoto.jpg'); } });});[/script]